Perşembe , 15 Kasım 2018

Kendileriyle evlenilmesi haram olan kadınlar kimlerdir?

İslam dininde evlenilmesi haram olan kadınlar ayet ve hadislerde sayılmış ve bunların dışında kalanlarla evlenmenin helal olduğu açıkça ifade edilmiştir.

Kur’an-ı Kerim, kendisiyle evlenilmesi haram olan kadınlardan bahsederken öncelikle Cahiliye döneminde bir nikah türü olan üvey anneyle evlenme adetine şu ayetiyle yasak getirmiştir: “Geçmişte olanlar hariç, artık babalarınızın evlendiği kadınlarla evlenmeyin. Çünkü bu bir hayasızlık, öfke ve nefret gerektiren bir iştir. Bu ne kötü bir yoldur.” (Nisa, 4/22) Bir sonraki ayette nesep ve süt hısımlığıyla sıhri hısımlıktan dolayı evlenilmesi haram olan kadınlar sıralanmıştır: “Size şunlarla evlenmek haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, erkek kardeş kızları, kız kardeş kızları, sizi emziren sütanneleriniz, süt kız kardeşleriniz, eşlerinizin anneleri, kendileriyle zifafa girdiğiniz eşlerinizden olup evlerinizde bulunan üvey kızlarınız, -eğer anneleri ile zifafa girmemişseniz onlarla evlenmenizde size bir günah yoktur- öz oğullarınızın eşleri, iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz. Ancak geçenler (önceden yapılan bu tür evlilikler) başka. Şüphesiz Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.” (Nisa, 4/23) Daha sonra evli kadınlarla evlenmenin de haram olduğu ifade edilmiştir: “…Evli kadınlar (da size) haram kılındı. (Bu hükümler) üzerinize Allah’ın emri olarak yazılmıştır.” (Nisa, 4/24) Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de iddet bekleyen kadınla evlenmenin yasaklandığı (Bakara, 2/235), tek kadınla evlilik esas olmakla birlikte şartlarına uyarak birden fazla kadınla evlenmek isteyen erkek için bu sayının dörtle sınırlı olduğu, dörtten fazla kadını nikah altında tutmanın yasaklandığı (Nisa, 4/3) bildirilmiştir. Medine’ye hicretten sonra kadın olsun erkek olsun kafir ve müşriklerle evlenmek yasaklanmış (Mümtehine, 60/10) ancak, erkeklerin ehl-i kitab olan iffetli kadınlarla evlenmelerine izin verilmiştir (Maide, 5/5).

Hz. Peygamber (s.a.s.)’in “Kadın, halası, teyzesi, erkek veya kız kardeşinin kızı üzerine (onlarla birlikte) nikahlanamaz, eğer bunu yaparsanız akrabalık bağlarını koparmış olursunuz.” (Buhari, Nikah 27; Müslim, Nikah 37-38) hadisiyle Nisa suresi, 23. ayette geçen “iki kız kardeşi (nikah altında) bir araya getirmeniz” ifadesine; “Nesep sebebiyle haram olanlar süt emme sebebiyle de haram olur.” (Buhari, Nikah 20; Müslim, Rada 1; İbn Mace, Nikah 34) hadisiyle de “sizi emziren süt anneleriniz, süt kız kardeşleriniz” ifadesine açıklık getirilmiş ve hükmün kapsamı genişletilmiştir.

Hakkında: İsmail Hakkı YELKENCİ

İsmail Hakkı YELKENCİ

Bir cevap yazın